CATEGORII DE ’TRASATURI’...!
Orice persoană se defineşte ca individ în funcţie de
trei categorii de trăsături:
1. Trăsături de temperament: fire veselă, vorbăreaţă,
extrovertită, sau fire liniştită, introvertită, etc.
2. Trăsături de caracter: moral, altruist sau dominat
de egoism şi lipsit de principii, etc.
3. Abilităţi de lucru: capacitatea de a comunica,
îndemânare, pricepere…
Oare ne cunoastem pe noi insine?
Exista 4 tipuri de temperamente: 1) Coleric; 2) Sangvinic; 3) Flegmatic; 4) Melancolic.
Cel mai adesea suntem o combinatie de mai multe, cu unul predominant. Oare ce suntem fiecare? Ce fel de temperament
ne avantajeaza mai mult?!
A) Iata cateva trasaturi ale diferitelor
temperamente:
Coleric:
a) pozitive: vointa accentuata, procese afective intense, bogatia si intensitatea reactiilor, pasionalitatea;
b) negative: excitabilitate, iritabilitate, agresivitate, inegalitatea trairilor.
Sangvinic:
a) pozitive: sociabilitate, buna dispozitie, reactivitate accentuata, dinamism;
b) negative: fluctuatia si inegalitatea trairilor, multumirea de sine, superficialitate, sugestibilitate,
inconstanta.
Flegmatic:
a) pozitive: toleranta, rabdare, perseverenta, echilibru;
b) negative: reactivitate redusa, adaptabilitate dificila, monotonie afectiva, inclinatia spre stereotipie.
Melancolic:
a) pozitive: procese afective intense si durabile, sarguinta, perseverenta, responsabilitate si simt al
datoriei;
b) negative: adaptabilitate si mobilitate redusa, predispozitii inspre anxietate, neincredere in sine si
pesimism.
Deasemenea, exista alte 3 categorii, in functie de orientarea fiecarui individ spre lume sau spre sine:
i) Extrovertitul: este animat de interesul pentru
lumea exterioara, pentru persoane si obiecte, este sociabil, comunicativ, cu initiativa. Are un deosebit simt
practic si se adapteaza usor unor noi conditii de viata.
ii) Introvertitul: isi canalizeaza energia spre
propriile idei, spre lumea sa launtrica, construindu-si un bogat univers interior. Dispune de o buna atentie
interioara, gandire abstracta si profunda, hotarare, manifestand tendinte de izolare si anxietate. Introvertitul nu
cultiva relatiile sociale, este o fire contemplativa, rezervata, lipsita de incredere de sine.
iii) Intermediar: intre cele doua categorii este
ambivertul, care imprumuta caracteristici si de la extrovertit si de la introvertit.
O folosire vătămătoare a ‘teoriei temperamentelor’ este
aceea ca ‘te scuză’ pentru comportamentul tău... In mod frecvent, oamenii spun: “Motivul pentru care fac asta
este temperamentul meu ..., şi nu mă pot scăpa de el. Aceasta este practic o autoînşelare… În plus,
este neîncredere în Dumnezeu…! Filipeni 4:13 este ori adevărat, ori fals: “Pot totul în Cristos, care mă
întăreşte”?!
În linii mari, ‘creştinul firesc’ îşi menţine temperamentul - ceva mai estompat…, dar de acelaşi fel…
În creştinul dudovnicesc insa se manifestă “omul ascuns al inimii, în curăţia nepieritoare a unui duh blând şi
liniştit”, adică omul “desăvârşit şi cu totul destoinic pentru orice lucrare bună”, omul restaurat “după chipul lui
Dumnezeu, de o neprihănire şi sfinţenie pe care o dă adevărul.”
B) Iata cateva exemple concrete de
‘temperamente’:
- Apostolul Petru de ex.era sangvinic (impulsiv, neinhibat, indraznet in vorbire, egoist, avid, laudaros, vointa
slaba), dar dupa ce a fost umplut de Duhul Sfant, s-au putut observa la el calitati noi: consecventa, curajul,
intelepciunea, bucuria, umilinta, dragostea, blandetea…
- Apostolul Pavel era coleric cu urmatoarele trasaturi inainte de transformare: crud, vointa puternica, ostil,
auto-suficient, dinamic, practic, luptator, amator de polemici, dar dupa ce L-a cunoscut pe Dumnezeu s-au remarcat
in el calitati ca: dragostea, pacea, blandetea, modestia, credinta, umilinta…
- Moise era melancolic (inzestrat, jerfitor, depresiv, perfectionist, loial, manios). Tocmai aceste calitati "bune"
insa stateau in calea Domnului si atunci a trebuit pus de o parte, 40 de ani pastor la oi, pt ca sa-si piarda
increderea in propriile sale "jertfe" si in propria sa bunatate si sa ii dea loc Lui sa conduca un popor…
- Avraam era flegmatic: precaut, impaciuitor, demn de incredere, pasiv, temator.
Avraam era precaut, adica nu se incredea imediat in cineva, ci avea nevoie de mai multe dovezi... De cate ori i-a
amintit Dumnezeu de stelele de pe cer? Tocmai in acest punct Domnul l-a transformat si astfel a devenit "prietenul
Sau". Ce minunat este sa devii neinfricat neavand decat un singur ‘merit’: “ca L-ai crezut pe Dumnezeu” …!
Orice temperamente am avea, ele pot fi transformate - secretul metamorfozarii este umplerea cu Duhul
Sfânl…!
C) Autenticitatea slujirii lui Dumnezeu
este dată în primul rând de prezenţa roadei Duhului.
Inţelegerea corectă a învăţăturilor despre darurile spirituale, depinde în mare măsură de deosebirea acelor trei
categorii de trăsături, prezentate la inceput, care definesc personalitatea umană.
O confuzie insa des întâlnită în viaţa spirituală este
confundarea roadei Duhului (trăsături de caracter) cu darurile Duhului (abilităţi de lucru). Roada, ca şi
darurile, sunt produse de acelaşi Duh al lui Dumnezeu, care ,,lucrează totul în toţi", însă au scopuri foarte
diferite.
La Galateni 5:22-23, citim urmatoarele:
“Roada Duhului, este aceasta: dragostea, bucuria, pacea, îndelunga rãbdare, bunãtatea, facerea de bine,
credinciosia, blândetea, înfrînarea poftelor…”
“Roada” priveşte caracterul creştinului, timp în care
darurile privesc slujirea lui. Roada este scopul lui Dumnezeu în om, timp în care darurile sunt acţiunea lui
Dumnezeu prin om, acţiune care conduce la scop. Roada este caracterul lui Hristos în noi, darurile sunt
capacităţile Lui în noi. Roada este unică, timp în care darurile sunt multiple. Roada este eternă, timp în
care darurile sunt vremelnice, ele vor înceta la revenirea Domnului. Roada defineşte caracterul creştinului,
timp în care darurile definesc abilităţile spirituale puse de Duhul în el. Roada arată cine este
credinciosul, darurile arată ce face el. Roada manifestă caracterul lui Dumnezeu în om, timp în care darurile
manifestă puterea lui Dumnezeu prin om. Scopul darurilor este descoperire şi vindecare din partea lui
Dumnezeu, timp în care scopul roadei este proslăvirea Lui: ,,Dacă aduceţi multă roadă, prin acesta Tatăl Meu
va fi proslăvit" (Ioan 15:8). Roada demonstrază lucrarea lui Dumnezeu în creştini, darurile demonstrează
lucrarea lui Dumnezeu prin ei. Deşi Roada Duhului nu este mai importantă decât darurile spirituale, absenţa
Roadei Duhului descalifică un creştin în procesul mântuirii, punând în evidenţă goliciunea lui
spirituală.
Diferenţa dintre roada Duhului şi darurile spirituale nu este de importanţă, ci de scop. Finalitatea roadei Duhului
în om arată mântuirea, timp în care finalitatea darurilor spirituale este răsplata. Roada Duhului nu produce
mântuirea, ci doar o demonstrează. Mântuirea se primeşte prin credinţă faţă de Dumnezeu şi pocăinţă faţă de păcat,
însă roada Duhului confirmă mântuirea. Autenticitatea darurilor spirituale se face prin prezenţa roadei Duhului
Sfânt: ,,îi veţi cunoaşte după roadele lor" (Matei 7:15-27). Roada demonstrează sfinţirea şi maturitatea
spirituală, timp în care darurile demonstrează activitatea şi disponibilitatea. Domnul Isus vorbeşte despre proroci
şi învăţători falşi, dar nu despre creştini duhovniceşti falşi. Dimpotrivă, autenticitatea darurilor spirituale se
evaluează prin prezenţa şi realitatea roadei Duhului. Entuziasmul slujirii trebuie confirmat de fermitatea
caracterului. Manifestarea slujirii trebuie confirmată de împlinirea poruncilor lui Dumnezeu: ,,Mulţi Îmi vor zice
în ziua aceea: ,,Doamne, Doamne! N-am prorocit noi în numele Tău? N-am scos noi draci în numele Tău? Și n-am făcut
noi multe minuni în numele Tău? Atunci le voi spune curat: Niciodată nu v-am cunoscut; depărtaţi-vă de la Mine, voi
toţi care lucraţi fărădelege" (Matei 7:21-23).
|