GLORIFICAREA NOASTRA...!
Dupa moarte nu exista REINCARNARE, ci INVIERE !
(Pentru o mai facila intelegere, propun sa cititi cel putin
textul de la 1 Corinteni 15:35-49!)
Prin căderea in pacat, omul a pierdut viaţa spirituală, rupându-si relaţia sa directa cu
Dumnezeu. Această despărţire de Dumnezeu nu este altceva decât MOARTEA. Mulţi îşi
închipuie că moartea înseamnă disoluţia trupului… Aceea nu-i decât o MOARTE FIZICA. Biblia vorbeşte despre
„moartea a doua”, care înseamnă despărţirea veşnică de Dumnezeu.
Oamenii care rămân în păcat şi care n-ajung să cunoască mântuirea prin Domnul Isus Hristos, vor
experimenta si moartea a doua. Cei care refuză credinţa şi pocăinţa, vor pierde chipul lui Dumnezeu, şi atât
cât a mai rămas. Când cei nemântuiti mor fizic, ei intră-n moartea a doua, care şterge, care elimină pentru
totdeauna „chipul lui Dumnezeu”. Acestia vor invia fizic in trupurile lor neputincioase, in natura lor
„veche”, pentru „judecata de apoi”, si vor fi condamnati!
În iad deci nu vor fi oameni, ci nişte fiinţe care au fost odată oameni, care au avut chipul lui Dumnezeu, deşi şters şi schimonosit, dar au refuzat harul ce li s-a
oferit în Domnul Isus Hristos, de-a fi răscumpăraţi şi restauraţi.
Unul din motivele pentru care Domnul Isus a mai zabovit pe Terra timp de 40 de zile, pana la
„inaltare” a fost si sa le arate ucenicilor GLORIA trupului uman, dupa inviere. Trupul Sau, dupa
inviere a fost un trup slavit, desi slava nu Si-a manifestat-o din plin atunci, pentru a putea interactiona
cu oamenii.
Si noi, cei credinciosi, spune Scriptura, vom avea trupuri glorificate - invierea credinciosilor
este parte a programului divin de rascumparare a fiintei umane, pentru ca atunci cand Dumnezeu a
stabilit sa ne mantuiasca, a hotarat sa ne izbaveasca in intregime, ca duh, suflet si trup.
Trupul este parte a identitatii noastre ca oameni, dar, in procesul rascumpararii, Dumnezeu nu ne
abandoneaza nici aceasta componenta, ci ne rascumpara trupul prin inviere.
INVIEREA este acea parte a mantuirii noastre numita in Sfanta Scriptura ca GLORIFICARE sau
PROSLAVIRE.
Pentru cine nu-i in tema (am mai explicat si cu alte ocazii), mantuirea omului cuprinde 3
parti:
a) Prima parte se numeste JUSTIFICARE sau NEPRIHANIRE, si Dumnezeu ne socoteste neprihaniti atunci
cand ne „nastem din nou”, adica ne punem increderea si nadejdea in Domnul Isus Hristos, singurul mijlocitor
intre Dumnezeu si oameni (El este Usa, Calea, Adevarul si Viata).
b) A doua parte a mantuirii se refera la suflet, si se numeste SFINTIRE, proces in care
Dumnezeu ne invata cum sa traim in sfintenie, smerenie, in ascultare de Cuvantul Sau, sub calauzirea Duhului
Sfant.
c) A treia parte se numeste GLORIFICARE, si are in vedere finalizarea mantuirii noastre, in
momentul in care vom ajunge in prezenta Domnului, si vom primi trupuri proslavite.
Ca o concluzie intermediara deci, NEPRIHANIREA are de-a face cu duhul nostru (Dumnezeu inviaza
duhul nostru mort, atunci cand credem in Domnul Isus Hristos), SFINTIREA are de-a face cu psihicul nostru
(Dumnezeu ne invata sa traim, ne schimba modul de a gandi si a actiona), iar GLORIFICAREA se refera la trupul
nostru.
Primul aspect al mantuirii tine de trecut: am fost mantuiti atunci cand am crezut in
Domnul.
Al doilea aspect al mantuirii este un proces care are loc in prezent: ne aflam, zi de zi in
procesul sfintirii.
Al treilea aspect al mantuirii, proslavirea trupului, este un proces care va avea loc in
viitor.
Glorificarea este prezentata la Romani, cap. 8, ca si parte a planului de mantuire pe care Il are
Domnul cu noi...
„Stim cã toate
lucrurile lucreazã împreunã spre binele celor ce iubesc pe Dumnezeu, si anume, spre binele celor ce sunt chemati
dupã planul Sãu.” De fapt care este acel plan?!
„Pe aceia pe care
i-a cunoscut mai dinainte, i-a si hotãrât mai dinainte sã fie asemenea chipului Fiului Sãu, pentru ca El sã fie cel
întâi-nãscut dintre mai multi frati.” (Romani 8:29)
Sa fim „asemenea chipului Fiului Sãu”, inseamna de fapt sa fim glorificati, fapt subliniat anume in
versetul imediat urmator:
„Pe aceia pe care
i-a chemat, i-a si socotit neprihãniti; iar pe aceia pe care i-a socotit neprihãniti, i-a si proslãvit.”
Dumnezeu „cheama” la El pe toti oamenii, dar cati iau seama la aceasta, cati raspund afirmativ ?!
Pe scurt, acesta este planul de mantuire al lui Dumnezeu: sa ne cheme la mantuire, sa ne
socoteasca neprihaniti, sa ne treaca prin sfintenie, si sa ne duca la glorificare.
In versetul citat, glorificarea este trecuta la timpul trecut, fiindca in planul lui Dumnezeu este
un lucru cert, este ca si ispravita. Nu este nici o indoiala ca toti cei socotiti neprihaniti vor
ajunge sa fie proslaviti!
Privind la trupul Domnului Isus dupa inviere, putem sa intelegem in ce consta glorificarea noastra,
ce va cuprinde ea... Glorificarea presupune invierea, in cazul celor „adormiti” sau metamorfozarea
celor care vor fi in viata, la revenirea lui Isus Hristos. Vor fi deci doua grupe de credinciosi care
vor fi glorificati, grupe prezentate explicit in textul de la 1 Corinteni, 15:51-52:
„Iatã, vã spun o
tainã: nu vom adormi toti, dar toti vom fi schimbati, într-o clipã, într-o clipealã din ochi, la cea din urmã
trâmbitã. Trâmbita va suna, mortii vor învia nesupusi putrezirii, si noi vom fi schimbati.”
Aceste grupe de credinciosi le intalnim si la 1 Tesaloniceni, cap.4, si la Ioan, cap.11, cand
Domnul vorbeste despre inviere, s.a.m.d.
Invierea este o realitate care are ca obiect un trup material, chiar daca unii se indoiesc de
aceasta. Si Domnul Isus Hristos a inviat tot intr-un trup material..., si, in curand , la cuvantul Lui,
si noi vom capata un trup ca al Sau.
Biblia spune ca „ însusi Domnul, cu un strigãt, cu glasul unui arhanghel si cu trâmbita lui
Dumnezeu, Se va pogorâ din cer, si întâi vor învia cei morti în Hristos.” (1 Tesaloniceni 4:16)
La cuvantul Domnului a avut loc „justificarea/indreptatirea” noastra, si tot la cuvantul Lui va
avea loc invierea noastra...! La cuvantul Lui are loc acum sfintirea noastra, si tot a cuvantul Sau va
avea loc glorificarea noastra...!
Glorificarea implica materia trupului, adica trupul inviat..., iar aparitiile Domnului Isus Hristos
ne-au dat posibilitatea sa facem distinctie intre spirit si trup. Domnul Isus Si-a aratat, ucenicilor
si altor sute de martori, trupul, nu spiritul, cum eronat isi inchipuie unii... Trupul are „carne si
oase”, iar Domnul a subliniat zicand:
„Uitati-vã la
mâinile si picioarele Mele, Eu Sunt; pipãiti-Mã si vedeti: un duh n-are nici carne, nici oase, cum vedeti cã am
Eu.” (Luca 24:39)
Prin inviere se reda trupul celor decedati..., acelasi trup, dar intregit. „Trupul semanat”,
spune Cuvantul lui Dumnezeu, acela invie - trupul cel vechi este „grauntele” din care ia fiinta trupul nou,
spune apostolul Pavel la 1 Corinteni 15:37-38:
„Când sameni,
semeni nu trupul care va fi, ci doar un grãunte, cum se întâmplã: fie de grâu, fie de altã sãmântã, apoi Dumnezeu
îi dã un trup, dupã cum voieste...”
Ce caracteristici are acest trup glorificat/metamorfozat?!
In primul rand este un trup palpabil! Ucenicii L-au vazut si auzit pe Domnul Isus, L-au atins
cu mainile, L-au observat... Ioan specifica acest lucru:
„Ce era de la
început, ce am auzit, ce am vãzut cu ochii nostri, ce am privit si ce am pipãit cu mâinile noastre”, aceea va
vestim...! (1 Ioan 1:1-2)
Trupul glorificat are trasaturile trupului vechi, insa frumusete totala, perfecta. Domnul
Isus nu Si-a schimbat fizionomia, si a fost recunoscut de ucenici. La fel, in trupuri perfecte, glorificate,
vor aparea si „fiii invierii” , cum ii numeste Domnul pe cei credinciosi.
Acest trup este palpabil nu doar ca un intreg, ci si pe bucati. Astfel, femeile I-au cuprins
Domnului picioarele, Toma a fost solicitat sa-i atinga coasta Lui, etc.
Trupul inviat are organe, dar nu mai este animat, hranit de sange, pentru ca viata, intr-un trup
glorificat, este sustinuta de Duhul cel vesnic al lui Dumnezeu. Acest trup poate manca (si Domnul a mancat
paine, peste, miere..) dar nu pentru hranire, ci de exemplu pentru a experimenta placerea gustarii produselor
pe care Dumnezeu le creaza... Tot cand gustam ceva, o putem face din motive de partasie ( in jurul unei
mese pline devi mai comunicativ, nu-i asa?!)...
Trupul Domnului, desi era palpabil, putea fi vizibil sau invizibil, dupa dorinta. Acest trup
nu mai era limitat de distante sau de spatiu, si nici de volumul si densitatea lucrurilor existente. In
lumea noastra , doua corpuri nu pot ocupa acelasi spatiu, dar Domnul Isus intra in camera in care ucenicii
stateau cu usile incuiate...
Trupul inviat nu mai este limitat nici de spatiu, dar nici de timp. El se poate revela intr-un loc,
fara a fi legat de locul respectiv, si poate intretine relatii pe multiple planuri...
(De exemplu,
fiecare din noi vom fi in legatura personala directa cu Domnul Isus Hristos, fara a fi nevoiti sa stam la coada
pentru a discuta cu El...)
Trupul glorificat este perfect (integral, integru si frumos), se poate arata sau nu in aceasta
lume, are libertate in timp si spatiu, dar nu-i legat de aceasta lume, si mai are ceva, „misterios” (si
Dumnezeul nostru este Unul misterios). Noi am fost creati dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, iar
la inviere, trupul omului va fi restaurat, va primi inapoi aura aceea de neprihanire si slava, cel putin la
nivelul la care a avut-o initial Adam.
Apostolul Pavel abordeaza la 1 Corinteni , cap. 15 subiectul invierii plecand de la analiza
semintei care este pusa in pamant. Trupul pus in mormant are anumite caracteristici, dar cel inviat,
care va veni, va avea caracteristici opuse celui vechi. Ceea ce a fost negativ in trupul vechi, va fi
negat in trupul cel nou (negarea negatiei...), si el scoate in evidenta 4 caracteristici
importante.
1. „Trupul acesta este semanat in putrezire” (1
Corinteni 15:42). El se supune celei de a doua legi a termodinamicii, care spune ca tot ce exista in lumea
noastra se degradeaza, pierde energie si degenereaza. Ceea ce are viata, dupa o vreme,
putrezeste...
Trupul nostru vechi insa, la inviere, va dobandi o caracteristica opusa: inviaza IN
NEPUTREZIRE. Niciodata noul trup nu se va mai degrada!
Acum, incheieturile ne lasa, ’balamalele scartaie’, apar riduri pe fata, vederea slabeste, auzul se
estompeaza, s.a.m.d. Procesul acesta de degenerare este unul continuu, pana intram in mormant, sau pana
va reveni Isus Hristos, sa-si rapeasca Biserica. La inviere sau Rapire deci, toti cei credinciosi vor
primi trupuri perfecte, si fara putinta de-a mai degenera vreodata...
2. O alta caracteristica a trupului inviat,
opusa trupului vechi, este SLAVA. Trupul cel vechi „este semanat in ocara, si inviaza in
slava” (1 Corinteni 15:43). Trupul nostru a fost dezonorat de realitatea pacatului care ne-a adus
fiecaruia multa rusine si ocara. Nu-i vorba numai de ocara rasei umane in general, de cea evidenta
inaintea semenilor nostri, ci si de cea launtrica. Trupul vechi este inmormantat deci in rusine, in
dezonoarea indusa de pacat, dar va invia in glorie.
Adam a fost initial neprihanit si imbracat cu slava..., dar a pierdut-o ca urmare a caderii sale in
neascultare. De aceea, Cuvantul lui Dumnezeu spune ca „toti oamenii au pacatuit, si sunt lipsiti de
slava lui Dumnezeu” (Romani 3:23).
Domnul Isus Si-a aratat slava Sa de ex. pe „muntele schimbarii la fata” , loc de unde ucenicii nu
mai voiau sa plece – atat de mult fusesera impresionati...
3. Pavel spune ca trupul cel vechi „este semanat in
neputinta, si inviaza IN PUTERE” (1 Corinteni 15:43).
Trupul pe care il avem acum este unul slab. Nu este vorba doar de slabiciunile aduse de pacat, ci
si de alterarile fizice pe care le poate avea, cum ar fi ranile, truncherile, etc. Razboaiele, de ex.
au mutilat multimi de oameni..., dar sa nu uitam nici de ranile psihice, care, de multe ori sunt mai
grele decat cele fizice. La fel sunt si apucaturile rele... De ex. unii vor sa se lase de fumat, de
baut, de droguri..., sau de alte vicii, si nu pot. Toti acesti patiti, inteleg bine ce inseamna un trup slab,
neputincios...! La inviere insa, nu vom mai avea astfel de slabiciuni, nu vom mai fi fragili, nu mai
vom experimenta raniri, etc.
Chiar si trupul lui Isus Hristos a fost unul slab, a putut fi ranit si ucis de oameni, dar a inviat
in putere, si nimic nu La mai putut afecta. „Hristosul inviat”, spune Cuvantul’ , „nu mai
moare”!
Trupurile inviate, fiind „in putere”, ele nu mai obosesc, nu se mai epuizeaza, nu se mai streseaza,
ci pot fi active dupa dorinta: poti sa exersezi cat vrei, sa canti la un instrument fara oprire, etc. fara sa
te resimti cumva.
Neputinta va fi eliminata pentru totdeauna, iar trupurile inviate vor fi capabile sa traiasca in
sfintenie , mai ales ca vointa va fi corelata cu infaptuirea (v. Romani , cap. 7!)
4. Tot Pavel subliniaza si faptul ca trupul cel vechi
„este semãnat trup firesc, si înviazã TRUP DUHOVNICESC”. (1 Corinteni 15:44).
Unii cred in mod eronat, ca trupurile inviate nu mai sunt materiale, ci doar spirituale.
Ce inseamna de fapt expresia „trup duhovnicesc?!
„Trupul firesc”
este de tipul ’psyhicos’, fiindca el asculta si executa comenzile psihicului, care, de cele mai multe ori au
porniri (sau sunt total) pacatoase. Trupul inviat este de tipul ’pneumaticos’, fiindca acesta este supus
spiritului, fapt pentru care duhul va coordona toata activitatea sa.
Acum, desi suntem mantuiti, trupul inca limiteaza spiritul! Domnul Isus spune chiar ca „duhul
este plin de ravna, dar carnea (trupul) este neputincioasa”...
Cand va veni El insa, „va schimba trupul starii noastre... si-l va face asemenea trupului slavei
Sale. Aceasta inseamna glorificarea invierii, cand si trupul va fi rascumparat, incheindu-se astfel
mantuirea noastra.
- De ce trupul inviat nu mai este supus putrezirii, si nu mai experimenteaza neputinta si ocara, ci
gloria?!
- Pentru ca noul trup va fi unul PERFECT.
Perfectiunea lui nu va fi doar una RELATIONALA, nemaifiind limitat de spatiu sau timp, ci va fi si
una EXTERIOARA: trup intreg, fara semne, fara zbarcituri, frumos si plin de viata. De aceea Domnul Isus
spune ca mai bine este pentru om, decat sa comita pacat, chiar sa piarda un madular , dar sa intre in slava,
pentru ca prin glorificare va fi restaurat pe deplin.
Trupul cel nou va avea PERFECTIUNE FUNCTIONALA, fiindca nu va mai fi afectat de boli, nu va mai
cunoaste suferinta, etc.
Acest trup va avea PERFECTIUNE MORALA, fiindca nu va mai cunoaste niciodata pacatul.
Acum, desi dorim sa ne sfintim, totusi pacatul ne mai atinge...
Trupul cel nou va fi caracterizat deci de neprihanire, de slava , de putere... s.a. m. d. El
va fi un trup duhovnicesc, care va putea sa experimenteze lucrurile pe care le-a pregatit Dumnezeu pentru
noi, lucruri de care apostolul Pavel spune ca „ochiul nu le-a mai vazut” vreodata, pe care „urechea nu le-a
mai auzit, si la inima omului nu s-au suit” (v. 1 Corinteni 2:9). Practic, in noul trup vom putea
experimenta, in toata plinatatea, gloria si frumusetea noii creatii.
Prin invierea Lui, Domnul Isus Hristos a extins viata Lui asupra tuturor celor rascumparati,
aducandu-ne mantuire deplina. Ne-a fost mantuit duhul nostru, prin nasterea noastra din nou (in
momentul in care am crezut in Domnul Isus Hristos), suntem mantuiti in prezent datorita inoirii gandirii,
prin deprinderea pe care o dobandim de a trai in sfintenie, si se va finaliza aceasta mantuire in momentul in
care si trupul nostru va fi inoit si adus la nivelul sufletului (pe care El l-a inoit deja).
Mantuitorul nostru ne-a chemat la slava, si nu la reincarnare, cum cred sau isi doresc oamenii
nechibzuiti, care nu studiaza Biblia, si ajung de tremura ca varga de pe acuma, nestiind daca pe lumea
cealalta vor deveni de ex. vreo cartita oarba, vreun maidanez coltos, jegos, sau vreo pasare plouata si
zgribulita...!
|