VOIA LUI DUMNEZEU - SFINTENIA
“Voia lui Dumnezeu este sfintirea
voastra…” (1 Tes. 4:3)
Sunt o serie de texte care ne arata voia
specifica a lui Dumnezeu pentru viata noastra, a celor mantuiti… Scopul pentru care Dumnezeu ne-a ales in
Domnul Isus Hristos este ca sa fim sfinti: “In El, Dumnezeu ne-a ales înainte de intemeierea lumii, ca sa fim
sfinti si fara prihana inaintea Lui, dupa ce, în dragostea Lui,ne-a randuit mai dinainte sa fim infiati prin Isus
Hristos, dupa buna placere a voiei Sale.” (Efes. 1:4-5)
Domnul Isus S-a dat pe Sine pentru Biserica
Sa “ca sa infatiseze inaintea Lui aceasta Biserica, slavita, fara pata fara zbarcitura sau altceva de felul
acesta, ci sfanta si fara prihana.” (Efes. 5:27) Vedem aici care este intentia lui Dumnezeu pentru noi si
lucrarea la care El S-a angajat in folosul nostru, si anume, sfintirea. Acelasi lucru este exprimat si in
Col. 1:21-22: “…El v-a impacat acum prin trupul Lui de carne, prin moarte, ca sa va faca sa va inftisati
inaintea Lui sfinti, fara prihana si fara vina”
Si apostolul Petru subliniaza acest
deziderat al sfinteniei. La 1 Petru1:15-16 citim: “Ci, dupa cum Cel ce v-a chemat este sfant, fiti si voi
sfinti in toata purtarea voastra; caci este scris: „Fiti sfinti, caci Eu sunt Sfant”.” Acest indemn este
repetat apoi in a II-a epistola a sa: “… preaiubitilor, …siliti-va sa fiti gasiti inaintea Lui fara prihana,
fara vina, si in pace.” (2 Petru 3:14)
De trairea in sfintenie, ca si de
plinatatea Duhului Sfant, este direct legata realizarea calauzirii in viata a
credinciosului.
Sunt doua sensuri ale cuvantului SFINTIRE.
Pe de o parte inseamna a fi pus deoparte, pentru Dumnezeu, iar, in celalalt sens, se refera la a urmari
perfectiunea morala.
POZITIONAL, noi cei credinciosi suntem deja
sfinti, pentru ca suntem pusi deoparte, separati de lume. In Hristos, noi suntem ai Domnului, si tot ce este
al Domnului este sfant. Cand o persoana se intoarce la Dumnezeu, din acel moment devine proprietatea
Domnului, devine pus deoparte. De aceea, apostolul Pavel, cand isi incepe epistolele sale catre credinciosi,
le adreseaza sfintilor care se gasesc in acel loc.
La 1 Cor. 1:2 citim ca epistola este
adresata “catre cei ce au fost sfintiti in Hristos Isus, chemati sa fie sfinti, si catre toti cei ce cheama in
vreun loc Numele lui Isus Hristos. “ Credinciosii sunt numiti sfinti, dar si indemnati a trai in sfintenie. La
fel, epistola a 2-a catre Corinteni, este adresata atat sfintilor cat si celor ce se sfintesc fiind expediata
“catre Biserica lui Dumnezeu care este in Corint, si catre toti sfintii, care sunt in toata Ahaia”.
Aceeasi idee este exprimata si la Efes. 1:1: “…catre sfintii care sunt in Efes si credinciosii in Hristos
Isus”. Cum toti credinciosii sunt socotiti sfinti, rezulta ca “sfintii” mentionati aici sunt cei care
urmaresc sfintirea, care cauta perfectiunea morala. Nu trebuie sa fim surprinsi de ce Pavel, dupa ce adreseaza
epistola sa sfintilor din Corint, le reproseaza apoi lucruri ca acestea: “zavistii, certuri si
desbinari”, procese, etc. In ce priveste trairea practica, crestinii din Corint aveau o serie de
probleme… si trebuiau sa-nvete sa traiasca in sfintenie.
A fi sfant inseamna a trai in CURATIE
MORALA: “Voia
lui Dumnezeu este sfintirea voastra: sa va feriti de curvie; fiecare din voi sa stie sa-si stapaneasca vasul in
sfintenie si cinste, nu in aprinderea poftei, ca Neamurile, care nu cunosc pe Dumnezeu.” (1 Tes.
4:3-5)
In continuare, tot in sfintenie este
inclusa, si INTEGRITATEA, de exemplu in afaceri: “Nimeni sa nu fie cu viclesug si cu nedreptate in treburi
fata de fratele sau; pentru ca Domnul pedepseste toate aceste lucruri, dupa cum v-am spus si v-am adeverit. Caci
Dumnezeu nu ne-a chemat la necuratie, ci la sfintire.” (1 Tes. 4:6-7)
Aceeasi cerinta a sfinteniei o-ntalnim si
la Efes. 5:3-4: “Curvia sau orice altfel de necuratie sau lacomia de avere, nici sa nu fie pomenite intre voi,
asa cum se cuvine unor sfinti. Sa nu se auda nici cuvinte porcoase, nici vorbe nechibzuite, nici glume
proaste, care nu sunt cuviincioase, ci mai de graba cuvinte de multumire.” Multumirea este atat o voie
distincta a Domnului pentru cei credinciosi cat si parte componenta a sfinteniei. Daca cineva n-a intrat inca
in procesul sfintirii, inseamna ca-i si nemantuit, si nemultumit.
De asemenea, a trai cu frica, in temere de
Dumnezeu, inseamna tot a trai in sfintenie: “Si daca chemati ca Tata pe Cel ce judeca fara partinire pe fiecare
dupa faptele lui, purtati-va cu frica in timpul pribegiei voastre.” (1 Petru 1:17)
|